Kontrolliste til bil

Til køreprøven vil den prøvesagkyndige, inden selve prøven begynder, stille dig et par spørgsmål fra listen nedenfor. Der er den første kontakt du får til den prøve sagkyndige, så sørg for at være godt forberedt så du kan svare på alt du bliver spurgt om, så du får den bedst mulige start på køreprøven. Vi vil naturligvis også sammen gennemgå spørgsmålene inden prøven og jeg vil vise hvordan du udfører de forskellige kontroller af bilen.

Du skal kunne kontrollere styreapparat:

  • bilen må ikke have ratslør. Dette kontrolleres ved at hjulene straks følger rattets bevægelse. I biler med servostyring foretages kontrollen med startet motor (skolevognen har servostyring).
    • Start bilen og rul vinduet ned, eller åben døren.
    • Stå ud af bilen og se ned på venstre forhjul, imens rattet drejes en smule fra side til side. Hjulet skal straks følge rattets bevægelser.
  • styreapparatet skal kunne betjenes let, sikkert og hurtigt. Det skal være selvoprettende og uden mislyde.

Du skal kunne kontrollere bremser:

  • bremsepedalen må aldrig kunne trædes helt I bund, heller ikke når der trædes hurtigt og hårdt.
  • bremsepedalen skal have ca. 1 cm frigang fra topstilling. Det vil sige at den første centimeter der trædes ned på
  • bremsepedalen sker der ingen bremsning, først når der er trådt 1 centimeter ned begynder bilen at bremse.
  • bremsepedalen skal have en riflet eller gummibelagt overflade, der sikre et godt fodfæste.
  • bremsepedalen skal føles fast, og må ikke synke, mens den holdes nedtrådt.
  • vacumforstærkede bremser skal kontrolleres ved:
    • Stands motoren.
    • Luk vacum ud af vacumforstærkeren ved at pumpe (træde) bremsepedalen ned 3-4 gange med slukket motor. Du skal nu kunne mærke at bremsepedalen føles mere hård.
    • Træd med jævnt tryk på bremsepedalen og hold den nede imens motoren atter startes.
    • Man skal nu, lige I det motoren startes, kunne mærke at bremsepedalen synker lidt ned, uden at man øger trykket med foden på bremsepedalen.
  • bremsevæskestand skal være mellem min.- og max.-mærket.

Du skal kunne kontrollere lygter, reflekser og horn:

  • alle lygter og reflekser skal være helt rene, og alle lygter skal kunne lyse.
  • positionslyset skal kunne ses på 300 m. Afstand uden at blænde
  • fjernlyset skal oplyse vejbanen mindst 100 m. foran bilen.
  • nærlyset skal kunne oplyse vejbanen mindst 30 m. foran bilen og lysstrålen skal have et fald på 1%.
  • Kontrolleres således:

    • Tænd lyset på bilen.
    • Stå med et ben tæt op foran en forlygte.
    • Afmærk lyspletten på benet med en finger.
    • Gå 1 meter baglæns.
    • Lyspletten fra forlygten skal nu, på en afstand af 1 meter, gerne ramme 1 cm længere nede på benet, hvilket svarer til 1%.
  • baglygterne skal kunne ses på mindst 300 m. Afstand og må ikke virke blændende.
  • stoplygterne skal lyse væsentligt kraftigere end baglygterne, når der trædes på bremsepedalen. Baglygter og stoplygter er bygget sammen, så du skal blot kontrollere at lysstyrken øges væsentligt nå man bremser.
  • blinklygterne skal blinke 60 – 120 gange I minuttet med gult lys, der tydeligt kan ses I sollys.
  • havariblink (katastrofeblink) skal kunne tænde alle blinklygter samtidigt. (tændes med særlig kontakt inde I bilen).
  • nummerpladelygten skal have hvidt lys, der kan belyse den bagerste nummerplade, så den tydeligt kan aflæses.
  • lygter I et lygtepar skal have samme farve og lysstyrke.
  • hornet skal have en klar, konstant tone.

Du skal kunne kontrollere motor og udstødningssystem:

  • motoren må ikke udvikle unødig røg og støj.
  • udstødningssystemet skal være tæt og sidde fast I bøjler og stropper. Kontrolleres ved at ruske i udstødningsrøret og mærke efter om det sidder ordentligt fast.
  • motoren må pga. brandfare ikke være tilsølet af udsivende olie fra motoren.

Du skal kunne kontrollere dæk og støddæmpere:

  • dæk skal have mindst 1,6 mm dybde I hovedmønsteret på alle hjul.
  • dækket skal rotere den rigtige vej (se rotationspilen på dækket).
  • alle 4 dæk skal være af samme type og være pumpet op til korrekt dæktryk (fabrikantens forskrift).
  • dæk, hjulfælge og hjullejer skal være ubeskadigede.
  • støddæmpere skal være virksomme ved alle 4 hjul.
  • Kontrol af støddæmpere:
    • Tryk ned på bilens karosseri hen over en støddæmper, så den begynder at gynge op og ned.
    • Slip nu hurtigt bilen og kontroller, at den falder til ro med det samme. (bilen må altså ikke blive ved med at stå og gynge).

Du skal kunne udpege (motorrum):

  • påfyldning a kølevæske til motoren.
  • bremsevæske beholder mellem min.- og max.-mærket.
  • påfyldning af sprinklervæske.
  • påfyldning af motorolie.

Du skal kunne udpege følgende betjeningsudstyr:

  • tænding, elektrisk starter, vindusviskere og sprinklervæske, horn, lygter, blæser, samt el-bagrude.
  • kontakt til positionslys, fjernlys, nærlys, blinklygter og havariblink (katastrofeblink).
  • pedal til speeder og bremse, samt pedal til kobling hvis manuelt gear.
  • gearstang og herunder gearenes placering samt parkeringsbremsegreb (håndbremsegreb) og rat.
  • sikkerhedsselens fastgørelsespunkter og lås.

Du skal kunne aflæse og forstå betydningen af:

  • Speedometer og temperaturmåler.
  • Kontrollamper

Husk at medbringe dit knallertkørekort til køreprøven
Hvis du ikke har knallertkørekort skal du medbringe dit pas som legitimation

Brydes køreskole ejes af undertegnede, og det er mig der står for den daglige undervisning, både teoriundervisningen og i praksis. Jeg har kørt bil og motorcykel siden jeg var 18 år, blev uddannet kørelærer i år 1998, hvorefter jeg opstartede Brydes Køreskole. Derudover er jeg uddannet værktøjsmager og laborant.

Læs mere om os

Kontakt os

Brydes Køreskole
Strandkærvej 39, 8700 Horsens

Tlf.: +45 20 13 00 84
Email: brydes@brydes.dk
CVR: 2607 2409

Vil du vide mere?